רשות מקרקעי ישראל – רפורמות חשובות
רשות מקרקעי ישראל, אשר הוקמה בשנת 2013 כגוף אשר מנהל את קרקעותיה של מדינת ישראל, על יסודותיו של מנהל מקרקעי ישראל שהיה קיים בין השנים 1960- 2013. הרשות מנוהלת בראש ובראשונה בידי שר האוצר וכן בידי מנכ"לים של משרדים שונים בממשלה ונציגים של הקרן הקיימת לישראל והוקמה במטרה לנהל את קרקעותיה של המדינה באופן יעיל ונכון, המשלב פיתוח עכשווי ועתידי, שימור ושיפור, ציבורי ופרטי ושמירה על שוק מקרקעין תחרותי ומבוזר.
עוד בטרם החלה פעילותה במתכונתה הנוכחית, כבר ביצעה רשות מקרקעי ישראל מספר החלטות ורפורמות חשובות, לצורך מטרות אלה ולטובת הציבור. להלן העיקריות שבהן.
רפורמה 1185
רפורמה זאת, אשר התקבלה כבר בדצמבר 2009, עוד בטרם הוקמה רשות מקרקעי ישראל, מתייחסת לרכישת הבעלות על קרקע מוחכרת, בין אם תמורת תשלום ובין אם לאו. החלטה זו, במקורה, אמורה הייתה להקל במידת מה, על תהליכי השלמת רכישת הזכויות על קרקעות, בהן ניתן להוסיף יחידות דיור, על פי תוכנית בניין עיר (תב"ע) ולו למען הרחבת הבנייה, יצירת היצע דירות גדול יותר והוזלת מחירי הדירות כיום, בעיקר באיזורים המוגדרים איזורי ביקוש. רפורמה זו, איפשרה רכישה של זכויות אלה מהרשות תמורת אחוז מסויים, נמוך יחסית, מערך הנכס (הקרקע), אשר הלך ועלה עם השנים ובמקרים מסויימים אף ללא עלות, אלא רק תמורת העברת בעלות בפועל.
על פי רפורמה 1185, קרקע עד גודל של 280 מ"ר תועבר ללא עלות נוספת, קרקע שגודלה הינו בין 280 ל- 540 מ"ר תועבר תמורת 3% משווי הזכויות המלא של הקרקע ואילו בין 540 ל- 1 דונם, תועבר תמורת 6% מהשווי.
מדובר בנכסים, אשר עליהם שולמו דמי היתר בין התאריכים 8.2.2010- 11.12.2013 בלבד. מאידך, הנכסים עבורם לא דרשה רשות מקרקעי ישראל תשלום בגין הזכויות הינם: קרקע אשר מטרתה המקורית היא בנייה לקומות (בנייה רוויה), קרקעות שהוקצו לבנייה למטרת מגורים צמודי קרקע שגודלן עד 280 מ"ר, או לחילופין עד 3 דונם, באיזורים המוגדרים בעלי עדיפות לאומית ראשונה. או קרקע אשר בעבורה נרכשו הזכויות, למטרת תעסוקה או מגורים, אך גודלה עד 2 דונם. רפורמה זאת, אף הגדילה לעשות עם משלמי דמי ההיתר והקנתה להם את הזכות לקבל החזר, לאחר קיזוז בתחשיב, בגין דמי היתר אלה.
יוצאות מן הכלל הינן קרקעות המוגדרות חקלאיות או בשטח חקלאי, הן מבחינת תעסוקה והן מבחינת מגורים (למעט מקרים בודדים בלבד), שטחים שהוקצו למטרה צבאית, מפעלים חקלאיים ומוסדות ציבוריים אשר קיבלו את הכרת המנהל בשעתו ואישורו למטרות אלה.
רפורמה זו, הוחלפה ברפורמה 1299, ארבע שנים לאחר אישור הרפורמה. החלטה זו, התקבלה במטרה להקל אף יותר על הליך רכישת זכויות הבנייה על קרקעות, בכל רחבי הארץ, לרבות מושבים וקיבוצים, על אף מטרתן העיקרית של קרקעות אלה שאינה בנייה רוויה או תעסוקה, אלא צמודת קרקע בלבד.
רפורמה 1299, שלאחר מכן בוטלה על ידי רפורמה 1370
רפורמה 1299, אשר התקבלה בשנת 2013, ואשר ביטלה את רפורמה 1185, נועדה אף היא להקל במידה נוספת על רכישת זכויות הבנייה על קרקעות למען עידוד הבנייה לאורכה ולרוחבה של הארץ, בדגש על קיבוצים ומושבים, אף על פי שקרקעות אלה בדרך כלל אינן מיועדות לבנייה רווייה (בקומות), אלא בנייה צמודת קרקע, או תעסוקה.
רפורמה 1370
רפורמה 1370, המבטלת את רפורמה 1299, קבעה מחדש את הקריטריונים לרכישת בעלות על קרקעות על מנת לאפשר בנייה של יחידות דיור נוספות ברחבי הארץ. על פי רפורמה זאת, שטחי מקרקעין שגודלם עד 540 מ"ר, יועברו ללא עלות נוספת ושטחי מקרקעין שגודלם הינו 541 מ"ר ועד 1 דונם יועברו תמורת 3% משווי הזכויות המלא של הקרקע.
סעיף נוסף ברפורמה 1370 קבע כי במקומות אשר מוגדרים כיישובי עולים, יישובים קהילתיים קטנים ו/או יישובים חקלאיים, תינתן האפשרות לרכוש את הבעלות והזכויות על שטח המיועד לבנייה צמודת קרקע, תמורת אחוז נמוך משמעותית משוויה של הקרקע בפועל. זכות הרכישה תלויה באישורם של הסוכנות היהודית, ההסתדרות הציונית והאגודות השיתופיות השונות, בתום שלושה חודשים מעת הפנייה אליהם מטעם הרשות. חלק זה של החלטה 1370, אשר התקבלה בשנת 2014, נתקל בהתנגדות נחרצת ואף הגיע לבג"ץ, בטענה לאי צדק חלוקתי ואי שוויון לטובת בעלי הממון שיכולים לרכוש זכויות על קרקעות רבות בכמעט חינם וכתוצאה מזאת, הוקפא חלקית.
כל מקרה לגופו
בהמשך לכל הנאמר לעיל ולמרות כל זאת, מחובתנו לציין כי כל מקרה לגופו ואין לראות ברפורמות אלה החלטה גורפת לגבי כל נכס מקרקעין באשר הוא. ישנם קריטריונים נוספים אשר עשויים לפעול לטובת חוכרים אשר מבקשים לרכוש את מלוא הזכויות בעבור הקרקע, או אשר רכשו אותן זה מכבר. קריטריונים אלה עשויים אף להצביע על זכאות להחזרים ופטורים שאולי נמנעו מהם ועל כן, בכל הקשור לרשות מקרקעי ישראל אין להסתמך רק על ידע שטחי. על מנת למצות את הזכויות המגיעות על פי חוק, לרבות כתוצאה מרפורמות אלה, מחובתכם להצטייד בליווי מקצועי ומנוסה בתחום, אשר זאת התמחותו.
*אין באמור לעיל משום התחייבות או ייעוץ משפטי, אלא מידע כללי בנושא. לקבלת ייעוץ מקצועי ופרטני, נשמח לעמוד לשירותכם.